Kiedy wchodzi w życie obowiązek korzystania z KSeF (Krajowy System e-Faktur)?
Co to jest KSeF?
KSeF to skrót od Krajowy System e-Faktur, który ma umożliwiać wystawianie oraz udostępnianie ustandaryzowanych faktur, obecnie działa jako jedna z dopuszczalnych metod fakturowania transakcji obok papierowych jak i dotychczasowych faktur elektronicznych.
Od kiedy można korzystać z KSeF?
Od 01.01.2022 roku można korzystać z KSeF, a faktury wystawione w tym systemie są zgodne z obowiązującymi przepisami, a także są uznawane przez organy skarbowe, ale nie ma takiego obowiązku i jest to jedynie dobrowolna metoda rozliczania traksakcji.
Wprowadzenie obowiązku korzystania z KSeF
Minister Finansów poinformował na początku 2024 roku, że KSeF nie wejdzie w życie, w 2024 roku. Początkowo zakładano datę uruchomienia obowiązku korzystania z KSeF od 1 lipca 2024 roku, ale z powodu braku gotowości przedsiębiorców jak i całego sytemu, termin ten został przesunięty, a dokładna data wprowadzenia sytemu na dzień dzisiejszy (03.04.204) nie została podana.
Ministerstwo tłumaczy swoją decyzję obawami przed zamieszaniem, jakie miało miejsce podczas ostatnich zmian podatkowych, ale to nie znaczy, że obowiązek korzystania z KSeF nie zostanie w przyszłości wprowadzony. Minister zaznacza, że system będzie wprowadzony i jest potrzebny, ale nie podaje żadnej konkretnej daty. Wszystko wskazuje na to, że jeśli nie zostanie podana żadna nowa data w roku 2024, możemy spodziewać się jego wprowadzenia, najszybciej w połowie 2025 roku. Wynika to z faktu, że Ministerstwo musi ogłosić stosowne zmiany z odpowiednim wyprzedzeniem i dać czas przesiębiorcom na zaadaptowanie się do nowych wymagań.